5 Beleid, inspanningen en prestaties Die leiden ertoe dat meerjarencontracten worden afgesloten en afspraken worden gemaakt over tarieven en schadelast - plafonds. • De Integrale Business Case die is opgesteld om het ADRZ financieel gezond te maken, gaat uit van een stop op de inzet van externe medewerkers en een reductie van 100 FTE. De reorganisatie van de poliklinieken en secretariaten kan worden gerealiseerd zonder gebruik te maken van het aangevraagde collectief ontslag. Wel wordt voor drie medewerkers van facilitaire services ontslag aangevraagd. • De directie van Scheldezoom, waarin het ADRZ samen met ZorgSaam participeert, wordt in april op non actief gezet wegens verschil in inzicht in het te voeren beleid. Directie en aandeelhouders komen daarna een eenduidige toekomst - visie overeen voor Scheldezoom Per 1 juni 2015 keert een van de twee directieleden terug. • De commissie-Slenter, die een toekomstvisie voor de Zeeuwse Zorg moet initiëren, gaat over in de Commissie Toekomstige Zorg Zeeland. Het toekomstbeeld voorziet in samenwerkende zorgpartners (eerste en tweede lijn) die in een netwerk verbonden zijn met elkaar en met een academisch ziekenhuis. Uitganspunt is dat goede, toeganke - lijke en betaalbare zorg wordt geleverd, dicht bij de patiënt waar dat kan, verder weg waar dat moet. dit verbeterplan wordt periodiek besproken met de adviseur Kwaliteit & Veiligheid. Tevens is aan het dashboard een indicator ‘Voortgang NIAZ’ toegevoegd, die gebaseerd is op de status van de afdelingsverbeterplannen; Op basis van de uitkomsten van de zelfevaluaties op afdelingsniveau zijn drie ziekenhuisbrede verbeterpunten benoemd, namelijk: het ontwikkelen van zorgpaden, het herinrichten van de crisisorganisatie en het optimaliseren van het documentbeheer. Voor elk verbeterpunt is een centrale werkgroep ingesteld met de opdracht een plan van aanpak op te stellen en uit te voeren; Maandelijks zijn themaweken georganiseerd, waarbij elke keer een ander NIAZ-thema centraal heeft gestaan; In april is een Patiëntveiligheidsbijeenkomst georganiseerd met als onderwerp ‘NIAZ College Tour’. Tijdens deze bijeen - komst heeft het publiek vragen gesteld aan de voorzitter Raad van Bestuur en de voorzitter van de Vereniging Medische Staf over kwaliteit en veiligheid in het ADRZ. 5.1.2. Kwaliteit van zorg Het NIAZ accreditatietraject Een van de doelstellingen uit het Meerjarenbeleidsplan 20152018 van het ADRZ is om in 2016 geaccrediteerd te zijn op basis van de NIAZ (Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) Kwaliteitsnorm 2.4. In 2015 is dan ook veel aandacht besteed aan de voorbereiding op de NIAZ-Audit die in 2016 staat gepland. Implementatie Om de lijnorganisatie zoveel mogelijk te ondersteunen bij het implementeren van de NIAZ Kwaliteitsnorm zijn vanuit de afdeling Kwaliteit & Veiligheid diverse activiteiten onder - nomen. De belangrijkste worden hieronder kort toegelicht: Aan elke sector is een adviseur Kwaliteit & Veiligheid als contactpersoon toegewezen; Er is een ‘NIAZ factsheet’ ontwikkeld waarin de NIAZ normen vertaald zijn naar afdelingsniveau. Deze factsheets zijn in het tweede kwartaal van 2015 uitgedeeld op de zorgafdelingen tijdens de zogenoemde communicatierondes en hebben als doel medewerkers te informeren over de NIAZ accreditatie; Elke afdeling heeft een zelfevaluatie uitgevoerd aan de hand van de ‘NIAZ factsheet’ om zo inzicht te krijgen in de sterke punten en verbeterpunten van de afdeling en op basis hiervan een verbeterplan voor de afdeling op te stellen. De status van 22 | ADRZ Jaardocument 2015 Zelfevaluatierapport Onderdeel van de accreditatieprocedure van het NIAZ is het opstellen van een Zelfevaluatierapport (ZER), waarin de instelling per normelement toelicht welke afspraken er zijn en in hoeverre men zelf denkt hier aan te voldoen. Dit moet aantoonbaar worden gemaakt door middel van aanvullende documentatie. Het ADRZ heeft het ZER op 22 oktober 2015 verstuurd naar het NIAZ. Op 19 november 2015 heeft het ADRZ een positief voortgangsbesluit ontvangen van het NIAZ. Hiermee werd de eerste fase van het accreditatietraject afgesloten en is de tweede fase gestart. Het schrijven van het ZER biedt het ADRZ nader inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de implementatie van de NIAZ Kwaliteitsnorm. Deze inzichten zijn verwerkt in een ziekenhuisbreed NIAZ actieplan dat periodiek wordt besproken met de betreffende actiehouders. ProefAudit Kerteza Om nog meer inzicht te krijgen in de stand van zaken met betrekking tot de implementatie van de Kwaliteitsnorm heeft het ADRZ in december 2015 een proefAudit laten uitvoeren door het organisatieadviesbureau Kerteza. De Auditor van Kerteza heeft in 4,5 dag 3 locaties van het ADRZ bezocht. Begin januari 2016 heeft het ADRZ het definitieve rapport van deze proefAudit ontvangen. De hieruit voortvloeiende verbeteracties zijn opgenomen in het NIAZ actieplan. Vervolg in 2016 De Audit stond in eerste instantie gepland van 5 t/m 8 april 2016. De Raad van Bestuur heeft geconcludeerd, na overleg met betrokkenen, dat het ADRZ meer tijd nodig heeft om zich goed voor te bereiden op een NIAZ-Audit. Mede op basis van de uitkomsten van de proefAudit, maar ook vanwege interne ontwikkelingen (de reorganisatie van de topstructuur die per Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een onderwijs magazine, page flip flash of e-vakbladen? Gebruik Online Touch: boek van pdf naar digitaal converteren.

ADRZ jaarverslag 2015 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication