Financiële positie Het intrekken van de kredietfaciliteit door de huisbankier en de problemen om aanvullende financiering te krijgen, vormden in combinatie met de slechte financiële resultaten in de voorafgaande twee jaren een grote bedreiging voor de continuïteit van het ziekenhuis. Om deze reden is het weer financieel gezond maken van het ADRZ één van de hoofd - punten van het (strategisch) beleid geworden en is een task force ADRZ financieel gezond opgericht. Dit heeft geresulteerd in een pakket aan maatregelen. Elementen waren onder meer het verbeteren van het operationeel resultaat, een straf investeringsbeleid en herstel van vertrouwen bij stakeholders. Elders in dit verslag en ook in de jaarrekening is daar het nodige over geschreven. Via bevoorschotting van de zorgverzekeraars is voorzien in voldoende financiële middelen om in de actuele liquiditeits - behoefte te voorzien, het operationeel resultaat is verbeterd en er is sprake van een begin van herstel van vertrouwen onder financiers. Meerjarenafspraken met de zorgverzekeraars op basis van hogere tarieven moeten samen met de getroffen maatregelen bijdragen aan een beter financieel resultaat en daarmee waarborging van de continuïteit naar de toekomst toe. huisvesting In de afgelopen jaren heeft het ADRZ diverse pogingen gedaan om voor de huisvesting op de lange termijn een oplossing te vinden. Hierbij hebben elementen als locatiekeuze en het moeilijk kunnen inschatten van de toekomstige capaciteits - behoefte een grote rol gespeeld. Uiteindelijk was de financiële positie annex het vinden van een financier van doorslaggevend belang bij de gekozen oplossing tot renovatie van de locatie Vlissingen en de toepassing van een sale&leaseback constructie. Deze constructie moet tevens leiden tot lagere operationele kosten. Daarnaast is ADRZ erin geslaagd om met Siemens als financier oplossing te vinden voor een aantal noodzakelijke ver - nieuwingen in Goes (te realiseren in 2016: nucleair centrum en OK-complex). Kwaliteit van de zorg ADRZ komt uit een situatie waarin het onder verscherpt toezicht stond. Zaak om dan niet terug te vallen. Door de financiële situatie was het lastig om investeringen te doen en is een restrictief beleid gehanteerd. Via onder meer het MEScontract met Siemens en voornoemde projecten zoals het nucleair centrum en OK-complex, krijgt het ADRZ de beschik - king over moderne faciliteiten en voorzieningen waarmee kwalitatief goede zorg geboden kan worden. Via het strategische doelstelling om te streven tot volledige NIAZcertificering wordt hieraan verder invulling gegeven. Bij dit alles draagt bij dat de minister van VWS aan de Kamer heeft gemeld dat er tot 2020 geen ingrijpende aanpassingen zullen plaatsvinden in de financiering van de zorg, i.c. de bestaand DOT-systematiek. Dit voorkomt nieuwe onzeker - heden en creëert een relatief stabiele situatie waarin verder gewerkt kan worden aan de voorgenomen, noodzakelijk verbeteringen. Systeem van risicobeheersing Zoals ook gemeld in het vorige jaarverslag is in april 2015 een organisatiebrede risicoanalyse (ORA) opgeleverd. Daarna is gewerkt aan het opstellen van algemene kaders die richting moeten geven aan de toepassing van risicobeheersing binnen het ADRZ. Hierbij is gebruikgemaakt van de internationale standaard ISO-31000. Dit heeft geresulteerd in de Beleids - richtlijn Risicomanagement ADRZ die in oktober 2015 is vastgesteld. Enerzijds bouwt deze voort op bestaande werkwijzen zoals de in het kader van NIAZ en CMT voor - geschreven prospectieve (PRI) en reactieve risicoanalyses. Anderzijds zal risicobeheersing als onderdeel van reguliere management activiteiten meer expliciet gemaakt moeten worden. Hiertoe is een implementatietraject gestart. Belangrijk hierin is het inpassen van risicobeheersing in de PDCA-cylus. Dit moet ertoe leiden dat de belangrijkste risico’s in beeld zijn, waarbij de ORA de basis vormt. Voorts moet duidelijk welke maatregelen worden toegepast om – conform de definitie van risico in ISO-31000 – niet alleen dreigingen te mitigeren, maar ook kansen te benutten. De implementatie van CMT heeft tot gevolg dat beter invulling wordt gegeven aan de verplichting tot het uitvoeren van PRI’s. Er wordt gewerkt aan een model om de uitvoering hiervan in gevallen van lage risico’s te vereenvoudigen (Prospectieve Risico Screening, afgekort PRS). Uittredingen In 2015 heeft het ADRZ te maken gehad met een tweetal (voorgenomen) uittredingen, te weten: • Reumatologie. De maatschap reumatologie is met ingang van januari 2015 uitgetreden uit het ADRZ en heeft zich gevormd tot de ZBC Reumazorg Zuid-West Nederland (RZWN). Tot het eerste kwartaal 2015 zijn enkele reuma - tologen nog werkzaam geweest voor het ADRZ. Vanaf mei 2015 bouwt het ADRZ, in samenwerking met het Erasmus MC, aan een nieuwe reumatologiepraktijk. Drie reuma - tologen verrichten werkzaamheden binnen het ADRZ. • Psychiatrie/PAAZ. Als gevolg van landelijk beleid en mede ingegeven door de aanbevelingen van het rapport Toe - komstige Zorg Zeeland zal de psychiatrie worden geconcentreerd bij Emergis. Binnen het ADRZ blijft een deel van de psychiatrische zorg aanwezig. Het betreft hier patiënten met zowel psychische als lichamelijke klachten. De uitvoering van dit besluit zal plaatsvinden in 2016. ADRZ Jaardocument 2015 | 31 Pagina 30

Pagina 32

Voor archief, online boeken en reisgidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw catalogi.

ADRZ jaarverslag 2015 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication