33 ‘In elke Operatie Kamer heerst voortdurend een kunstmatige overdruk. Daardoor worden stofdeeltjes uit het operatiegebied geperst.’ Helder communiceren is op de OK letterlijk van levensbelang Om er zeker van te zijn dat de artsen, operatieassistenten en overige medewerkers elkaar goed begrijpen, vindt er tijdens het verblijf van de patiënt op de OK telkens weer een onderlinge toetsing plaats. Een voorbeeld: Tijdens een operatie vraagt de operateur de operatieassistent om een implantaat dat bij de patiënt moet worden geplaatst. De assistent laat hem het gewenste implantaat zien en vraagt of dit inderdaad is wat hij nodig heeft. Ook moet de operateur bevestigen dat het implantaat steriel is. Pas als alles klopt neemt hij het implantaat aan. Het zogeheten lotnummer van het implantaat wordt gekoppeld aan de patiënt en digitaal geregistreerd. Mochten zich in de toekomst problemen met het implantaat voordoen, dan is altijd terug te vinden welk implantaat de patiënt heeft ontvangen en wanneer. Een voorbeeld van deze werkwijze is de procedure die in diverse ziekenhuizen in gang werd gezet toen bleek dat borstimplantaten van een bepaald merk lekkage vertoonden. Dankzij de digitale registratie kon elke patiënte die in een bepaalde periode borstimplantaten van het bewuste merk had ontvangen, snel worden teruggeroepen voor verwijdering van het ondeugdelijke materiaal. Pagina 32

Pagina 34

Voor magazines, online onderwijs magazines en nieuwsbrieven zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw boeken.

Admiraal de Ruyter Ziekenhuis jaarverslag 2011 publieksversie Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication