32 1977 ---> 2011 Interessant genoeg zijn veel verbeteringen op OK-afdelingen te danken aan ontwikkelingen binnen de luchtvaart. Sinds de vliegramp op Tenerife, in 1977, heeft de luchtvaart veel geleerd op het gebied van (on)veiligheid. Eén van de belangrijkste zaken waarin een omwenteling heeft plaatsgevonden, betreft de hiërarchieverschillen tussen gezagvoerder en copiloot. In een nog niet zo heel ver verleden had de copiloot geen volwaardige inbreng bij het vluchtverloop. Zo had de copiloot van het KLM-vliegtuig dat in 1977 op de startbaan in volle vaart op een Pan Am-vliegtuig klapte, zijn twijfels geuit op het moment dat de gezagvoerder ‘We gaan’ zei. ‘Is hij er al af dan?’, had de copiloot gevraagd. De gezagvoerder negeerde deze opmerking, met een van de grootste rampen uit de geschiedenis van de luchtvaart tot gevolg. Na diepgaande onderzoeken naar de oorzaak van deze ramp werd duidelijk dat er veel te winnen viel op het gebied van duidelijk leiderschap in de cockpit, communicatie, (h)erkennen van persoonlijke grenzen en bewustwording van en reflectie op het eigen functioneren. Veel van deze aspecten spelen op vergelijkbare wijze in operatiekamers. Pagina 31

Pagina 33

Interactieve e-folder, deze spaarprogramma of nieuwsbrief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van web artikelen.

Admiraal de Ruyter Ziekenhuis jaarverslag 2011 publieksversie Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication